علل و عوارض سنگ کلیه

ارسال شده در: مقالات | 0

“سنگ کلیه” اجسام جامد یا بلوری هستند که علل و عوارض سنگ کلیه ایجاد مشکل در سیستم ادراری و عملکرد کلیه می شوند.

سنگ کلیه چیست؟
سنگ کلیه ، همانطور که از نام آن پیداست ، معمولاً در کلیه ها تشکیل می شود ، اما گاهی اوقات در سایر مناطق سیستم ادراری مانند اندام های زیر ایجاد می شود:

علل و عوارض سنگ کلیه
علل و عوارض سنگ کلیه

مجاری ادراری
مثانه
مجاری حالب (مجرای ادرار از کلیه به مثانه)
این سنگها غالباً از طریق کلیه از طریق ادرار دفع می شوند که در صورت کوچک بودن هیچ عارضه خاصی ایجاد نمی کنند ، اما دفع سنگهای بزرگتر از 5 میلی متر با علائم و عوارض همراه است.

اندازه سنگ کلیه چقدر است؟
بسیاری از سنگ های کلیه بسیار کوچک هستند که خود به خود از بین می روند. اما برخی آنقدر بزرگ می شوند که می توانند به بافت کلیه آسیب برسانند و یا کلیه و مجاری ادراری را مسدود کنند. سنگ های قطر کمتر از 5 میلی متر در 98٪ موارد خود به خود عبور می کنند ، در حالی که قطر 5-10 میلی متر در کمتر از 53٪ موارد خود به خود عبور می کنند.

انواع سنگ کلیه
سنگهایی که به اندازه کافی بزرگ باشند تا حفره های کلیه را پر کنند ، “سنگهای استاقورن” نامیده می شوند و در بیشتر موارد ، آنها از استروویت (فسفات آمونیوم منیزیم) تشکیل شده اند که فقط در صورت وجود باکتریها تشکیل اوره می شوند. اشکال دیگری که به طور بالقوه می توانند به سنگ های گوزن تبدیل شوند شامل سیستین ، مونوهیدرات اگزالات کلسیم و اسید اوریک است. سنگ کلیه می تواند از بلورهای مختلف ساخته شود و بنابراین انواع مختلفی دارد از جمله موارد زیر:

سنگهای کلسیم: اینها متداول ترین نوع سنگ کلیه هستند و اغلب از اگزالات کلسیم یا فسفات کلسیم یا مالات ساخته می شوند. خوردن مقادیر کمتری از غذاهای حاوی اگزالات ، مانند چیپس سیب زمینی ، بادام زمینی ، شکلات ، اسفناج و چغندر ، خطر ابتلا به این نوع سنگ کلیه را کاهش می دهد. با این حال ، خوردن غذاهای حاوی کلسیم از تشکیل سنگ کلیه در کلسیم جلوگیری می کند.
اسید اوریک: این نوع سنگ کلیه هنگامی رخ می دهد که ادرار سرشار از اسید باشد و در مردان ، افرادی که شیمی درمانی می شوند یا نقرس بیشتر دیده می شود. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین حیوانی منجر به اسیدی شدن ادرار می شود.
استروویت: در خانم ها بیشتر دیده می شود و با عفونت ادراری و عفونت کلیه همراه است. این نوع سنگ کلیه می تواند بسیار بزرگ شده و مجاری ادراری را مسدود کند.
سنگ سیستین: در افراد مبتلا به اختلال سیستینوریا که نمی توانند اسید آمینه سیستین را متابولیزه و تجزیه کنند ، این نوع سنگ کلیه ایجاد می شود که یکی از علائم آن دفع سیستین از طریق ادرار و اسیدی شدن آن است.

چه عواملی باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند؟
سنگ کلیه معمولاً در اثر تجمع برخی مواد شیمیایی در کلیه ها ایجاد می شود. گاهی اوقات برخی بیماری ها مانند مشکلات متابولیکی یا استفاده از داروهای خاص می توانند غلظت ماده شیمیایی را در خون افزایش دهند و منجر به تولید سنگ کلیه شوند.

عوامل خطر برای سنگ کلیه
کم آبی بدن ناشی از مصرف مایعات کم ، یک عامل خطر عمده برای سنگ کلیه به ویژه در افرادی است که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند. سایر عوامل مستعد کننده سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

عدم حرکت
جنسیت: سنگ کلیه در مردان بیشتر دیده می شود.
در سنین 20 تا 50 سالگی ، خطر ابتلا به سنگ کلیه بیشتر است.
چاقی
سابقه جراحی بای پس معده
مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی
مصرف زیاد نمک
مصرف زیاد کربوهیدرات ها ، به ویژه گلوکز و فروکتوز
مصرف بیش از حد چای و آب میوه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *