آیا بیماران سرطانی مثانه تحت درمان قرار می گیرند؟

ارسال شده در: دسته‌بندی نشده | 0
سرطان مثانه یا (Bladder cancer) معمولا در افراد با سنین بالا به وجود می آید، اگر چه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما آیا بیماران سرطانی مثانه تحت درمان قرار می گیرند؟ از هر 10 سرطان مثانه 7 مورد آن در مراحل اولیه که قابل درمان است، تشخیص داده می شوند.

آیا بیماران سرطانی مثانه تحت درمان قرار می گیرند؟
آیا بیماران سرطانی مثانه تحت درمان قرار می گیرند؟

علل سرطان مثانه

افراد سیگاری 50 برابر بیشتر از افراد سیگاری عادی هستند.
تومورهای مثانه بیشتر در مردان سفید پوست بالای 40 سال دیده می شود. سابقه بیماری یا مجاری ادراری در بستگان نزدیک خطر ابتلا به سایر اعضا را افزایش می دهد.
کار با مواد شیمیایی افرادی که در آزمایشگاه ها یا در بخش نفت شرکت های نفتی کار می کنند بیشتر در معرض سرطان مثانه هستند.
اگر در طولانی مدت ، عود عفونت مثانه یا عوامل دیگر باعث تحریک مثانه شوند ، احتمال افزایش توده های مثانه افزایش می یابد.
اگر بیش از یک سال از مصرف پیوگلیتازون (اکستنشن) استفاده کرده اید ، احتمالاً به سرطان مثانه مبتلا خواهید شد. سایر داروهای دیابت حاوی این دارو نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.
اگر تحت پرتودرمانی در ناحیه لگن قرار گرفته اید ، احتمال دارد که توده مثانه داشته باشید. شیمی درمانی و سیکلوفسفامید نیز می توانند باعث سرطان مثانه شوند.
انگل های شیستوزوما می توانند باعث سرطان مثانه شوند.

عوامل دیگر عبارتند از:

جراحی تقویت مثانه. برخی از افراد برای کمک به بی اختیاری این روند را طی می کنند. این جراحی خطر سنگ مثانه را افزایش می دهد.
دیورتیکول مثانه. این دیورتیکول ها کیسه کوچکی هستند که در مثانه ایجاد می شوند. برخی با آنها به دنیا می آیند ، دیگران عفونت و مشکلات پروستات دارند.
سلول سایت این وضعیت فقط در خانم ها اتفاق می افتد. بخشی از دیواره مثانه می تواند ضعیف شده و به داخل واژن بیفتد و جریان ادرار را مسدود کند.
رژیم غذایی. رژیم غذایی حاوی چربی ، قند ، نمک و کمبود ویتامین های A و می تواند خطر ابتلا به سنگ مثانه را که در کشورهای در حال توسعه بیشتر است ، افزایش دهد.

علائم سرطان مثانه در مردان

در ایران ، مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و فرم پیشرفته نباشد ، اندامها را به شرح زیر تحت تأثیر قرار نداده است (متاستاز):

ادرار خونین
تکرر ادرار
بی اختیاری ادرار

اگر بیمار یک نوع سرطان بدخیم یا پیشرفته داشته باشد که ممکن است استخوان ها ، کبد یا ریه ها را تحت تأثیر قرار دهد ، ممکن است علائم درد ریه ، کبد و استخوان نیز داشته باشد.

علائم سرطان مثانه در زنان
معمولاً سرطان مثانه در دو طرف دیواره مثانه رخ می دهد و یکی دیگر از مکانهای شایع سرطان کف مثانه است. در نوع اول ، علائم این بیماری بیشتر ادرار خونی و دفع لخته ها است و اگر تومور نزدیک سوراخ مثانه ایجاد شود. فشار ادرار ، تکرر ادرار ، سوزش معده و احتباس ادرار را کاهش می دهد.

انواع سرطان های مثانه

سه نوع سرطان مثانه وجود دارد. شایع ترین نوع سرطان مثانه ، کارسینوم سلول انتقالی است که حدود 92٪ سرطان های مثانه را تشکیل می دهد.

کارسینوم سلول انتقالی: سرطانی که در سلولهای داخل مخاط مثانه ایجاد می شود. بیشتر سرطان های مثانه در این سلول های مقاوم ایجاد می شوند.

دو نوع دیگر سرطان مثانه آدنوکارسینوما و کارسینوم سلول سنگفرشی هستند که تومورهای بسیار بدخیمی هستند و پس از درمان مدت زیادی دوام ندارند.

نوع اول سرطان مثانه به دو دسته تقسیم می شود:

 

دسته اول که 70 تا 80 درصد تومورهای مثانه را تشکیل می دهد ، تومورهایی هستند که از نظر درجه یا درجه قابل نفوذ در مثانه نیستند و به این نوع سرطان ها سرطان های سطحی گفته می شود.

دسته دوم سرطان هایی هستند که درجه یا درجه بالایی دارند و به مثانه نفوذ کرده اند.

درمان سرطان های سطحی شایع مثانه

از سیستوسکوپی برای تشخیص این نوع سرطان استفاده می شود. این نوع سرطان می تواند یک یا چند مورد باشد. پس از تشخیص ، دستگاه خاصی به مثانه وارد می شود و بافت های سرطانی برداشته می شوند. پس از برطرف شدن سرطان ، باید شیمی درمانی داخل وریدی هفته ای یک بار با CG به مدت 6 هفته انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *