روش پیشگیری از عفونت مجاری ادراری چیست؟

ارسال شده در: مقالات | 0

روش پیشگیری از عفونت مجاری ادراری چیست؟

می‌توانید با رعایت موارد زیر، خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش دهید:

  • لباس زیرهای نخی: استفاده از لباس زیر نخی و گشاد مانع از عرق کردن دستگاه تناسلی و رشد میکروب‌‌ها می‌شود.
  • ایستاده حمام کنید: خطر ابتلا به عفونت ادراری در استفاده از دوش و حمام در حالت ایستاده در مقایسه با وان، بسیار کمتر است.
  • تا حد ممکن از تامپون استفاده‌ نکنید: استفاده از پدهای بهداشتی و نوار بهداشتی در زمان عادت ماهیانه‌ی خانوم‌ها، بر تامپون ارجحیت دارد زیرا خطر عفونت ادراری را به‌شدت کاهش می‌دهند.
  • رعایت بهداشت دستگاه تناسلی ادراری: تمیز نگه‌داشتن این ناحیه و رعایت بهداشت فردی، از نکاتی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد.
  • بلافاصله در هنگام احساس دفع به دستشویی بروید: اگر احساس دفع ادرار دارید، در اسرع وقت به دستشویی بروید و از نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار در مثانه خودداری کند.
  • استروژن موضعی: با افزایش سن، استفاده از پماد استروژن در ناحیه تناسلی، با نظر پزشک، می‌تواند از عفونت ادراری بکاهد.

۱. نوشیدن مایعات برای عفونت ادراری را در برنامه روزانه تان قرار دهید

نوشیدن مایعات فراوان به‌ویژه آب، ادرار را رقیق می‌کند. مصرف روزانه ۷ الی ۸ لیوان آب، باعث افزایش دفعات ادرار کردن می‌شود و قبل از شروع عفونت، باکتری‌ها را از دستگاه ادراری خارج می‌کند و همچنین از تنبلی کلیه و سنگ کلیه پیشگیری می‌کند. مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند دستگاه ادراری را تحریک کند. از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

۲. از نوشیدن آب کرفس و آب زغال اخته غافل نشوید

برخی مطالعات نشان‌می‌دهند که مصرف کرفس و زغال اخته از عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌‌کنند. هر چند روز یک‌بار آب کرفس بنوشید تا باکتری‌ها از بین بروند.

۳. شستشوی دستگاه تناسلی را فراموش نکنید

پس از اجابت مزاج دستگاه تناسلی را از جلو به عقب بشویید. این کار پس از ادرار کردن و دفع مدفوع، از گسترش باکتری‌های مقعد به واژن و مجرای ادرار جلوگیری می‌کند. پس از رابطه‌ی جنسی مثانه‌ی خود را تخلیه کنید. یک لیوان آب بنوشید تا میزان تولید ادرار افزایش یابد و میکروب‌هایی که طی مقاربت وارد دستگاه‌ ادراری‌تان شده‌اند با ادرار کردن از بدنتان خارج شوند.

۴. از مصرف مواد محرک دستگاه ادراری ئرهیز کنید

استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده در ناحیه‌ی تناسلی یا سایر محصولات زنانه مانند دوش واژینال و پودرهایی بهداشتی، می‌توانند مجرای ادرار را تحریک کنند و احتمال عفونت ادراری را افزایش دهند.

۵. روش پیشگیری جنسی خود را تغییر دهید

بهتر است بدانید که اگر برای پیشگیری از بارداری، از دیافراگم، کاندوم‌های حاوی اسپرم‌کش یا کاندوم‌هایی که لغزنده نیستند استفاده می‌کنید، در حال کمک به رشد باکتری‌ها هستید. بهتر است روش دیگری که از نظر ابتلا به عفونت ادراری ایمن‌تر است را انتخاب کنید.

برای درمان عفونت ادراری چه بخوریم؟ (عفونت ادراری و رژیم غذایی)

برخی از مواد غذایی برای سلامت مثانه و مجاری ادرار مفید هستند. موز و غذاهای پر فیبر به منظم شدن حرکات روده کمک‌کرده و فشار بر جریان ادرار را کاهش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اقدامات نیز نوشیدن آب به مقدار کافی است. نوشیدن آب باعث تخلیه باکتری‌ها از دستگاه ادراری می‌شود. گاهی می‌توانید آب را با خیار و نعناع یا میوه‌های دیگر ترکیب کنید.

انواع توت نیز برای مبارزه با باکتری‌ها مفید هستند. توت از چسبیدن باکتری به پوشش مجاری ادراری جلوگیری می‌کند. ماست و محصولات لبنی نیز ابتلا به این نوع عفونت را تا ۸۰% کاهش می‌دهند. ماست دارای باکتری‌های مفید است و برای تقویت سیستم ایمنی پیشنهاد می‌شود.

عفونت ادراری در بارداری، عفونت ادراری برای جنین ضرر دارد؟

بارداری دوره‌ای است که در آن بدن زن تغییرات بسیاری می‌کند. یکی از این تغییرات که بسیار فاحش است، بزرگ شدن شکم است. هنگامی‌که شکم بزرگ می‌شود، شستشو به سادگی قبل انجام نمی‌شود. از طرفی، رحم از نظر آناتومیکی پشت مثانه قرار دارد.

هنگامی که رحم بزرگ می‌شود،‌ به مثانه فشار می‌آورد و تکرر ادرار را ایجاد می‌کند. از طرفی، مقداری ادرار در مجرای ادراری باقی‌می‌ماند که احتمال عفونت ادراری را زیاد می‌کند.

علت ابتلا به عفونت ادراری درمان عوارض عفونت ادراری
ارتباط جنسی درمان‌های دارویی که شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف می‌شود سوزش ادراری، خارش واژن، درد آلت تناسلی در مردان
بارداری و زایمان مصرف زیاد آب و مایعات درد شکم، پهلو و کمر
بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کلیه یا مجاری ادراری و استفاده از سوندهای ادراری مصرف دم‌نوش‌های گیاهی تکرر ادرار یا درد هنگام ادرارکردن
ضعف سیستم ایمنی مصرف داروهای ضد انگل و ضدقارچ بوی بد ادرار
عدم رعایت بهداشت فردی حفظ بهداشت شخصی و خشک نگه‌داشتن اندام‌های تناسلی ادرار تیره یا تغییر رنگ یافته
انگل‌ها و قارچ‌ها رعایت بهداشت در روابط جنسی وجود خون و چرک در ادرار و شفاف نبودن ادرار، ترشحات بدبو داشتن
کم‌آبی بدن دریافت درمان‌های تکمیلی مانند درمان علائم عفونت کلیه درد در هنگام داشتن رابطه جنسی
نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار و غیره استفاده از جوش‌شیرین یا سرکه سفید به‌عنوان یک درمان خانگی عفونت ادراری درد در ناحیه لگن

عوارض قرص عفونت ادراری چیست؟

هر زمان که آنتی بیوتیک یا سایر داروها را مصرف می‌کنید، می‌توانند عوارض جانبی در شما ایجاد کنند. مهم‌ترین عوارض جانبی شامل بثورات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، عفونت قارچی و عفونت ادراری خونی هستند. ادرار خونی نشانه چیست؟ می‌تواند به دلیل ورود باکتری به کلیه باشد. عفونت ادراری همراه با استفراغ و تب و لرز نیز بیشتر در زنان باردار رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *